Elektryczny Mercedes Benz e-Citaro G był pierwszym autobusem, który przejechał po najnowszym odcinku trasy we Wrocławiu, przeznaczonej tylko dla komunikacji miejskiej. Chodzi naturalnie o trasę na Jagodno, ta do tej pory kosztowała 50 mln złotych.
Ostatnie tygodnie na ulicach Bardziej i Buforowej, to już głównie prace porządkowe oraz wykończeniowe. Było to już widać, kiedy "Transport Publiczny"
odwiedził plac budowy w połowie kwietnia. Teraz już wiadomo, że pierwsze autobusy z pasażerami pojadą w najbliższy poniedziałek, 5 maja.
Pierwszy autobus po Bardziej i Buforowej z pasażerami – po majówce
– Po raz kolejny jest głośno o naszym Jagodnie – rozpoczęła wiceprezydent Wrocławia Renata Granowska. – Ta inwestycja trwała 18 miesięcy i kosztowała 50 milionów złotych. I cóż, będziemy jeździć. Mieszkańcy Jagodna do przystanku będą mieli teraz 5 minut.
Trasa autobusowo(-tramwajowa) na Jagodno liczy 2,7 kilometra. Wyznaczono na niej sześć przystanków: "Bardzka (cmentarz)", "Buforowa (rondo)", "Konduktorska", "Lutosławskiego" (d. Malinowskiego), "Kopycińskiego" (d. Jagodzińska) oraz Jagodno P&R. Pasażerowie czekać będą na podwyższonych peronach przy wiatach trzy lub czteromodułowych. Usiądą na dodatkowych ławkach, a odjazdy sprawdzą na tablicach Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (DIP).
Fot. Urząd Miejski Wrocławia | Przystanek "Buforowa (rondo)" na trasie autobusowo(-tramwajowej) na Jagodno
Wiadomo, że w szczycie autobusy będą podjeżdżać na przystanki nawet co 2,5-3 minuty. – To jest 130 kierowców, ponad 150 pracowników obsługi technicznej, również po stronie zajezdniowej. Jest to dowód na to, jak dynamicznie rozwija się Wrocław, a nie można rozwijać żadnego miasta bez dynamicznie rozwijającej się komunikacji miejskiej. Cieszymy się bardzo, że możemy temu podołać – zaznaczył Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.
Trasa na Jagodno. Ostateczne trasy autobusów MPK – Taka duża zmiana siatki połączeń to oczywiście od części mieszkańców będzie wymagało zmiany pewnych rutyn, pewnego sposobu i stylu podróżowania. Dlatego już dziś w tych kluczowych miejscach umieściliśmy plakaty informacyjne z kodem QR – wspominała Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia. I dodaje: – Bardzo prosimy żebyście państwo, którzy podróżujecie komunikacją miejską zwrócili uwagę, z którego peronu konkretne linie odjeżdżają po to, żeby uniknąć niepotrzebnego stresu.
Wszystkie linie, które będą dojeżdżać od 5 maja za pętlę Jagodno, będą miały wjazd kieszeniowy na nową pętlę. Ma to ułatwić przesiadki między różnymi liniami kursującymi w tym rejonie.
- Linia N: Litewska – Jagodno P&R
- Linia 110: Iwiny Rondo/Pętla – Galeria Dominikańska przez Jagodno P&R
- Linia 112: Krzyki – Galeria Dominikańska
- Linia 113: Krzyki – Galeria Dominikańska
- Linia 145: Sępolno – Vivaldiego przez Jagodno P&R
- Linia 148: Leśnica – Jagodno P&R
- Linia 149: Kuźniki – Plac Grunwaldzki
- Linia 152: Tarczyński Arena (Królewiecka) – Blacharska
- Linia 310: Parafialna – Iwiny Rondo przez Jagodno P&R
- Linia 255: Sępolno – Iwiny Rondo przez Jagodno P&R
Linia N: LITEWSKA – Litewska, Żmudzka, Kiełczowska, rondo Lotników Polskich, Krzywoustego, Kromera, mosty Warszawskie, Wyszyńskiego, most Pokoju, pl. Społeczny, Traugutta, Oławska, pl. Dominikański, Skargi, Kołłątaja, Peronowa, Borowska, Sucha, Hubska, Bardzka, Buforowa, Kajdasza – JAGODNO P+R
JAGODNO P+R – Buforowa, Bardzka, Hubska, Sucha, Borowska, Peronowa, Kołłątaja, Skargi, pl. Dominikański, Oławska, Traugutta, pl. Społeczny, most Pokoju, Wyszyńskiego, mosty Warszawskie, Kromera, Krzywoustego, rondo Lotników Polskich, Kiełczowska, Żmudzka, Litewska – LITEWSKA
Linia 110: IWINY RONDO/IWINY PĘTLA – Buforowa, Jagodno (P+R), Buforowa, Bardzka, Hubska, Sucha, Borowska, Peronowa, Kołłątaja, Skargi, pl. Dominikański, bł. Czesława, Słowackiego – GALERIA DOMINIKAŃSKA
GALERIA DOMINIKAŃSKA – Słowackiego, Podwale, Oławska, pl. Dominikański, Skargi, Kołłątaja, Peronowa, Borowska, Sucha, Hubska, Buforowa, Jagodno (P+R), Buforowa – IWINY RONDO/IWINY PĘTLA
Linia 112: KRZYKI – Waligórskiego, Wyścigowa, Wojszycka, Ołtaszyńska , rondo św. Ojca Pio, Ołtaszyńska, Wysoka, Kutrzeby, Parafialna, rondo Bednarza, Grota Roweckiego, Borowska , Peronowa, Kołłątaja, Skargi, pl. Dominikański, bł. Czesława, Słowackiego – GALERIA DOMINIKAŃSKA
GALERIA DOMINIKAŃSKA – Słowackiego, Podwale, Oławska, pl. Dominikański , Skargi, Kołłątaja, Peronowa, Borowska, Ślężna, Gliniana, Borowska, Grota Roweckiego, rondo Bednarza, Parafialna, Kutrzeby, Wysoka , Ołtaszyńska, rondo św. Ojca Pio, Ołtaszyńska, Wojszycka, Wyścigowa, Waligórskiego – KRZYKI
Linia 113: KRZYKI – Karkonoska, Zwycięska, rondo św. Ojca Pio, Strachowskiego, Kurpiów, Grota-Roweckiego, rondo Bednarza, Grota-Roweckiego, Borowska, Peronowa, Kołłątaja, Skargi, pl. Dominikański, bł. Czesława, Słowackiego – GALERIA DOMINIKAŃSKA
GALERIA DOMINIKAŃSKA – Słowackiego, Podwale, Oławska, pl. Dominikański, Skargi, Kołłątaja, Peronowa, Borowska, Ślężna, Gliniana, Borowska, Grota,Roweckiego, Rondo Bednarza, Grota,Roweckiego, Kurpiów, Strachowskiego, rondo św. Ojca Pio, Zwycięska, Karkonoska – KRZYKI
Materiały Urzędu Miejskiego Wrocławia | Schemat nowej pętli autobusowej Jagodno
Linia 145: SĘPOLNO – Mickiewicza, Monte Cassino, Dembowskiego, Tramwajowa, Wróblewskiego, most Zwierzyniecki, Skłodowskiej Curie, rondo Reagana, pl. Grunwaldzki, most Grunwaldzki, pl. Społeczny, Traugutta, Podwale, Dworcowa, Piłsudskiego, Peronowa, Borowska, Ślężna, Gliniana, Borowska, Świeradowska, Bardzka, Buforowa, Jagodno (P+R), Buforowa – VIVALDIEGO
VIVALDIEGO – Buforowa, Jagodno (P+R), Buforowa, Bardzka, Świeradowska, Borowska, Stawowa, Peronowa, Kołłątaja, Kościuszki, Dąbrowskiego, Krasińskiego, pl. Społeczny, most Grunwaldzki, pl. Grunwaldzki, rondo Reagana, Skłodowskiej-Curie, most Zwierzyniecki, Wróblewskiego, Tramwajowa, Dembowskiego , Monte Cassino, Mickiewicza – SĘPOLNO
Linia 148: LEŚNICA – Płońskiego, Trzmielowicka, Średzka, Kosmonautów, Złotnicka, Małopolska, 11 Listopada, Jerzmanowska, Żernicka, Zemska, Rogowska, Chociebuska, Gubińska, Strzegomska, Robotnicza, Marchijska, pl. Orląt Lwowskich, Podwale, Świdnicka, Powstańców Śląskich, Swobodna, Sucha, Hubska, Bardzka, Buforowa, Kajdasza – JAGODNO P+R
JAGODNO P+R – Buforowa, Bardzka, Hubska, Sucha, Swobodna, Zielińskiego, Piłsudskiego, pl. Legionów, Sądowa, Podwale, pl. Orląt Lwowskich, Marchijska, Robotnicza, Strzegomska, Gubińska, Chociebuska, Rogowska, Zemska, Żernicka, Jerzmanowska, 11 Listopada, Małopolska, Złotnicka, Kosmonautów, Średzka – LEŚNICA
Linia 310: PARAFIALNA – Pawia, Asfaltowa, Lutosławskiego, Buforowa – JAGODNO P+R
JAGODNO P+R – Buforowa, zawrotka na rondzie WOW, Buforowa, Jagodno (P+R), Buforowa, Lutosławskiego, Asfaltowa, Pawia, rondo Bednarza – PARAFIALNA
Linia 255: SĘPOLNO – Mickiewicza, Monte Cassino, Spółdzielcza, Olszewskiego, Wróblewskiego, Wajdy, most Zwierzyniecki, Skłodowskiej-Curie, Rondo Reagana, Szczytnicka, Wyszyńskiego, most Pokoju, pl. Społeczny, Traugutta, Oławska, pl. Dominikański, Skargi, Kołłątaja, Peronowa, Borowska, Ślężna, Gliniana, Borowska, Kamienna, Ślężna, Petrusewicza, Borowska, Świeradowska, Bardzka, Jagodno (P+R), Buforowa – IWINY RONDO
IWINY RONDO – Buforowa, Jagodno (P+R), Buforowa, Bardzka, Świeradowska, Borowska, Kamienna, Ślężna, Petrusewicza, Borowska, Peronowa, Kołłątaja, Skargi, pl. Dominikański, Oławska, Traugutta, pl. Społeczny, most Pokoju, Wyszyńskiego, Szczytnicka, Rondo Reagana, Skłodowskiej-Curie, most Zwierzyniecki, Wajdy, Wróblewskiego, Olszewskiego, Spółdzielcza, Monte Cassino, Mickiewicza – SĘPOLNO
Fot. Urząd Miejski Wrocławia | Nowa część Trasy Autobusowo-Tramwajowej na Jagodno
– Zwycięzcą jest firma z Wrocławia, z którą współpracowaliśmy i współpracujemy. Także jesteśmy zadowoleni, gdyż daje ona rękojmię tego, że projekt zostanie wykonany dobrze i zgodnie ze standardami – tłumaczył Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji.
Wykonawca dokumentacji projektowej od dnia podpisania umowy będzie miał 1,5 roku na jej przygotowanie. Można przypuszczać, że nastąpi to nie wcześniej niż na koniec 2026 roku. Dopiero wówczas będzie można przystąpić do wyboru wykonawcy prac budowlanych. TAT ma być gotowa do końca 2028 roku.